Érzelmi problémák felismerése
- 7 perc / Frissítve: 2025. november
Amikor valaki szülő lesz, teljesen megváltozik az élete, a fontossági sorrendben a gyermek kerül az első helyre. Az édesanya és az édesapa is arra fókuszál, hogy a kislánya, a kisfia fejlődése testileg és lelkileg megfelelő legyen. Igen ám, csakhogy hiába vagyunk elkötelezettek és teszünk meg minden tőlünk telhetőt, előfordulhat, hogy „nem jó úton haladunk, nem megfelelő az irány”, s ezt a gyerekünk a tudomásunkra is hozza. Ezt viszont mindenekelőtt fel kell ismerni.
Közhelynek hangzik, de attól még bebizonyosodott, hogy a test és a lélek nem választható külön. Amennyiben valamelyikkel probléma adódik, az bizony hatással van a másikra – a testi (szomatikus) vagy a lelki (pszichés) rendellenesség összefonódását nevezzük pszichoszomatikus állapotnak. És ez a változás már egészen korán megjelenik, amikor a gyermek az érzelmi, a lelki problémáit nem tudja szavakkal kifejezni, viszont a teste érzékelhető jeleket továbbít a szülők felé.
A kiváltó ok lehet biológiai, pszichológiai vagy éppen szociokulturális, de megfigyelhető, hogy ugyanaz a gond más és más tüneteket produkálhat, ahogy ennek a fordítottja is igaz, az azonos tünetek mögött különböző bajok tornyosulhatnak a háttérben.
Ezek felfedezése cseppet sem egyszerű: a szülők a tapasztalataikra támaszkodva egymástól tanulhatnak vagy kérhetnek segítséget, például kiválóan működhetnek az önsegítő csoportok is, de mindig veszélyeket rejt, ha egy másik személy elmondása alapján akarunk segítséget nyújtani a gyerekünknek.
Fontos a sorrend betartása. Amennyiben a gyereknél testi tüneteket észlelünk, forduljunk orvoshoz, vizsgáltassuk ki, ám ha minden lelet negatív, akkor érdemes gyermekpszichológus segítségét kérni. Keresse bizalommal a NARA Fejlesztő Központ nagy tapasztalattal rendelkező, komoly eredményeket elérő szakembereit, akik néhány foglalkozást követően már jól érzékelhető pozitív változásokat képesek elérni.
Mindenekelőtt a szülőnek érzékelni kell, hogy valami probléma van. Például megváltozik a gyermek lelki állapota, az eddigiekhez képest egészen másképpen vagy sehogy sem kommunikál, furcsa mód fejezi ki magát. Túl gyakran szomorú, feszült, szorongó, sokszor agresszív, dühöng, egyszerűen nem képes kezelni az indulatait. Ehhez társulhatnak különböző testi jelek, viszkető kiütések a bőrön, fej- és hasfájdalom, illetve korábban nem tapasztalt viselkedésbeli változások, mint például a mértéktelen nassolás vagy a korábban kedvelt ételek elutasítása, az (el)alvási nehézség, a társaságok kerülése.
Ezek egyfajta szavak nélküli jelek a gyermektől: „anya, apa, segíts kérlek”!
Ennek a felismerése már egy lépés a megoldás, a változ(tat)ás, a gyógyulás felé vezető úton – a NARA Fejlesztő Központ szakemberei megfelelő támogatás és segítséget biztosítanak a szülőknek és a gyermekeknek egyaránt.
Időpontfoglalás
Foglalna időpontot vagy kérdése lenne?
Várjuk jelentkezését az alábbi űrlap segítésével.
1. Időpontfoglalás az űrlap segítségével
2. Időpont megerősítése
3. Foglalkozás a fejlesztőházunkban
vagy az alábbi űrlap segítségével
További tartalmak

Iskolai logopédia: mit nyújt és hol vannak a határai?
Beszélj szépen! Figyelj oda, hogyan ejted a szavakat! Ilyen és ehhez hasonló mondatokat mindenki hall(ott) a szüleitől, az óvónénitől, amikor pedig iskoláskorba lép a gyermek, még segítséget is kaphat a suli pedagógusától.

TSMT: „Rövid időn belül jól érzékelhetően elindult Kristóf fejlődése”
Egy gyermek fejlődését segíteni, az egyik legnagyszerűbb érzés. Kristófot úgy ötéves korában vitte az anyukája a NARA Fejlesztő Központba, mégpedig a védőnő és az óvónő tanácsára.

Érzelmi problémák felismerése
A gyermekek a különböző fejlődési szakaszokban, életperiódusokban érthető módon más és más nehézségekkel találkoznak. Forduljon bizalommal a NARA Fejlesztő központ nagy tapasztalattal rendelkező, komoly eredményeket elérő, felkészült gyermekpszichológusaihoz, akik néhány foglalkozást követően már a szülő számára is jól érzékelhető pozitív változásokat képesek elérni.

Kiejtési és szókincsbeli nehézségek
Gyakran halljuk, hogy a lányok érettebbek, jóval komolyabbak a fiúknál – ha nem is minden esetben igaz ez a megállapítás, de a beszédfejlődésben azért érzékelhető, megfigyelhető. A lányoknál két esztendős korukra, a fiúknál úgy fél évvel később meg kell indulnia a beszédnek, ekkorra a gyermek rendelkezik néhány szóból álló aktív szókinccsel, ezeket muszáj használnia, mondatokká formálnia.

Hogyan kezeljük a dühkitöréseket, félelmeket és érzelmi reakciókat? (Dühkitörések és érzelmi támogatás)
A gyermekkor tanulási időszaknak is felfogható – kislánynak, kisfiúnak, édesanyának, édesapának egyaránt. Rengeteg problémával kell megküzdenie „mindkét oldalnak”, többek között olyan érzelmi megingásokat kell kezelni, mint a harag, a düh.

Mikor érdemes váltani vagy kiegészíteni az iskolai logopédiát?
Az iskolai logopédia nagyon fontos része lehet az úgynevezett tanulási folyamatnak, de érezni kell, hogy mikor jön el az a pillanat, amikor a heti egyszeri húsz, maximum harminc perces, csoportos foglalkozások már nem elegendőek a fejlődéshez.

A TSMT szerepe a fejlődésben
A Tervezett SzenzoMotoros Tréning, rövidítve TSMT, vagy hétköznapibb nevén okosító torna olyan mozgásterápia, amely a rendkívül bonyolult emberi idegrendszerre fejti ki jótékony hatását. Még egyszerűbben, érthetőbben fogalmazva, a gyermekek nagy- és finommozgásait fejleszti, és cseppet sem mellékesen jó hatással van az idegrendszerre, elősegíti az érettségét.

Logopédia
Sok szülő tapasztalja, hogy a gyermeke nehezen beszél, szólal meg, fogyatékosság, zavar észlelhető a hangképzésénél, nem megfelelő a szókincs, a kommunikációjával problémák vannak. A logopédus a beszéd-rendellenességek kialakulásának megelőzésében, felismerésében, valamint fejlesztésben képes támogatást nyújtani – a NARA Fejlesztő Központ magasan képzett szakemberei egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében komplex segítséget adnak a lányoknak, fiúknak.