Kiejtési és szókincsbeli nehézségek
- 10 perc / Frissítve: 2024 január
Gyakran halljuk, hogy a lányok érettebbek, jóval komolyabbak a fiúknál – ha nem is minden esetben igaz ez a megállapítás, de a beszédfejlődésben azért érzékelhető, megfigyelhető. A lányoknál két esztendős korukra, a fiúknál úgy fél évvel később meg kell indulnia a beszédnek, ekkorra a gyermek rendelkezik néhány szóból álló aktív szókinccsel, ezeket muszáj használnia, mondatokká formálnia.
Ne feledjük, minden gyermek más és más. A két-két és fél esztendős korban nagy eltéréseket mutathat az aktív szókincsszám: lehet, valakinél ez néhány tíz darab, akad, akinél több száz. Ám az mindenféleképpen közös, hogy muszáj megjelenniük olyan egyszerű alapszavaknak, mint a „mama”, a „papa”, az „anya”, az „apa”, az „enni”, az a „inni”, stb. Ezekkel tudja ugyanis kifejezni a saját szükségleteit a gyermek.
Olykor viszont előfordul, hogy hiába motiváló a környezet, próbálnak segíteni a szülők, késik a beszéd indulása, a gyermek hiába hallja a szavakat, képtelen azokat reprodukálni, megismételni. A beszédprobléma lehet enyhébb és súlyosabb – utóbbi esetében nem késésről, sokkal inkább akadályozottságról, más néven diszfáziáról van szó. Ilyenkor érdemes szakemberhez fordulni: a NARA Fejlesztő Központ logopédusai megállapítják, hogy enyhébb vagy súlyosabb a probléma, s milyen terápiára van szükség.
Számtalanszor bebizonyosodott, hogy minél korábban kap a gyermek logopédiai segítséget, annál hamarabb elkezdődhet a beszéd. Minden gyermek fejlődési útja egyéni, és szükség lehet fejlesztésre akár még az általános iskola évei alatt is.
Mi okozhatja a bajt?
Az okok között kell említeni a lassúbb agyi érést, valamilyen sérülést, az öröklött beszédgyengeséget, az ingerszegény környezetet.
Milyen tünetei vannak?
Késik vagy kimarad a gagyogás, lassan gyarapodik a szókincs, késve indul a beszéd. Bizonytalan, helytelen a toldalékok, a ragok használata, előfordulnak szótagcserék, torzított hangok, s így a kommunikáció nehezen érthető. Felcserélődnek hangok, vagyis bizonyos hangokat, betűket másik hanggal, betűvel helyettesít a gyermek, így lesz például a „labdából dadda”. Iskoláskorban a nyelvhasználatban komolyabb lemaradás tapasztalható a diáktársakhoz képest, gondot okoz az olvasás, az írás elsajátítása.
Ám más területeken is megfigyelhető eltérés. Például lassúbb ütemű a mozgásfejlődés, nem indokolt fáradékonyság tapasztalható, nehezebben fogadja be a külső ingereket, magatartási problémák jelentkeznek, nehézségbe ütközik a kapcsolatteremtés másokkal.
Mit tehet a szülő, ha azt észleli, valami gond van?
Fontos, hogy az édesanya, az édesapa érthetően, nyugodtan szóljon a gyermekhez, egyszerű közléseket használjon. Következetes, könnyen behatárolható napirendet biztosítson, ez segíti a gyermek számára a könnyű eligazodást. A nap folyamán a különböző tevékenységek során (öltözködés, mosakodás, játék, stb.) igyekezzen minél többet beszélni, adjon hangokat, akár dalokkal tegye színesebbé ezeket a közös időtöltéseket.
Lényeges, hogy a szülő minél többet meséljen, verseket, mondókákat tanítson, valamint folyamatosan azt éreztesse, hogy ösztönözni szeretne, támogatást akar nyújtani a nehézségek leküzdéséhez.
És nem utolsó sorban, kérje logopédus segítségét.
Időpontfoglalás
Foglalna időpontot vagy kérdése lenne?
Várjuk jelentkezését az alábbi űrlap segítésével.
1. Időpontfoglalás az űrlap segítségével
2. Időpont megerősítése
3. Foglalkozás a fejlesztőházunkban
vagy az alábbi űrlap segítségével
További tartalmak
Kiejtési és szókincsbeli nehézségek
Gyakran halljuk, hogy a lányok érettebbek, jóval komolyabbak a fiúknál – ha nem is minden esetben igaz ez a megállapítás, de a beszédfejlődésben azért érzékelhető, megfigyelhető. A lányoknál két esztendős korukra, a fiúknál úgy fél évvel később meg kell indulnia a beszédnek, ekkorra a gyermek rendelkezik néhány szóból álló aktív szókinccsel, ezeket muszáj használnia, mondatokká formálnia.
Gyermekkori szorongás kezelése
A gyerekeknek segítség kell, egyszerűen nem tudnak egyedül megküzdeni a problémáikkal. És ki másra számíthatnának elsősorban, mint anyára vagy apára? Sokszor megfelelően jelezni sem képesek, viszont a korábban nem tapasztalt furcsa tünetek (például lelkiállapot-változás, szokatlan kommunikáció, szorongás, dühöngés, testi jelek, fájdalom, satöbbi) felhívhatja a szülő figyelmét arra, hogy valami baj van
Dühkitörések és érzelmi támogatás
A gyermekkor tanulási időszaknak is felfogható – kislánynak, kisfiúnak, édesanyának, édesapának egyaránt. Rengeteg problémával kell megküzdenie „mindkét oldalnak”, többek között olyan érzelmi megingásokat kell kezelni, mint a harag, a düh.
Motoros fejlődés jelei
A gyermek mozgásfejlődése különböző szakaszokra osztható, ám ezek a részek egymásra épülnek, jól megfigyelhető sorrendben követik egymást. Igaz, minden kisfiú és kislány mozgásfejlődési üteme más, de bizonyos időhatárokon belül muszáj megvalósulnia a fordulásnak, a gurulásnak, a kúszásnak, a mászásnak, a felülésnek, a felállásnak és tizenöt hónapos korig a járásnak.
Jóga
Rohanó világunkban, az egyre kényelmesebb életvitelünkkel a testtartásoknak, az ászanáknak rengeteg pozitív élettani hatásuk van. Az izmok rugalmassága, erőssége, teherbírása növekszik, javul az állóképesség, a helyes testtartással az ízületek rugalmasabbá válnak, jobb lesz a szervezet keringése, az anyagcsere, valamint az emésztés, a kiválasztás.
Gyógytorna
„Jaj, de fáj a derekam”! „Majd leszakad a derekam”! Hányszor halljuk a panaszt másoktól vagy éppen tapasztaljuk magunkon, hogy deréktájban gondok vannak. Felnőttek, kismamák, gyerekek szenvednek, és sokan nem is sejtik, hogy a gerinc okozza a problémát. Érdemes vele minél előbb foglalkozni, hogy megelőzzük a még nagyobb bajt: a NARA Fejlesztő Központ gyógytorna-foglalkozásai enyhítik és megszüntetik a fájdalmakat.