Dühkitörések és érzelmi támogatás
- 12 perc / Frissítve: 2025. november
A gyermekkor tanulási időszaknak is felfogható – kislánynak, kisfiúnak, édesanyának, édesapának egyaránt. Rengeteg problémával kell megküzdenie „mindkét oldalnak”, többek között olyan érzelmi megingásokat kell kezelni, mint a harag, a düh. Ha pedig egyedül nem megy, akkor érdemes segítséget kérni: a NARA Fejlesztő Központ magasan képzett szakemberei megfelelő támogatás biztosítanak.
A gyerekeknek még tanulniuk kell, hogyan fejezzék ki az érzelmeiket, s ránk, szülőkre hárul a feladat, hogy ebben segítséget nyújtsunk. A dühöt, a haragot szabályozni és megfelelő mederbe kell terelni, s nem utolsó sorban, muszáj figyelnünk a kiváltó okokra.
Számtalanszor előfordul, ha nem kap meg valamit a gyermek, akkor agresszivitással, a dühének száz százalékos kimutatásával próbálja a tudtunkra adni, cseppet sem elégedett a kialakult helyzettel. Ez a dühkitörés fokozottan jellemző arra az időszakra, amikor a kisfiú, a kislány nem aludta, nem pihente ki magát, fáradt. Ilyenkor még nehezebb az indulatainkon úrrá lenni.
Fontos, hogy a szülő igyekezzen megőrizni a higgadtságát, a türelmét, még ha ez sokszor egyáltalán nem egyszerű, hiszen apa vagy anya idegei sincsenek kötélből. Viszont, amennyiben a felnőtt nyugodt és következetes marad, a gyermek előbb-utóbb megérti, a dühroham nem vezet eredményre.
Ahogy a felnőttek sokszor az ismert sztárokra, példaképekre szeretnének hasonlítani, a gyerekek is gyakran utánozzák a szülőket, a viselkedésüket, a gesztusaikat. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy jó példával járjunk elöl, mutassuk meg, miképpen kell kezelni a saját dühünket. Rajtunk múlik, hogy a gyermekünk megtanuljon problémákat megoldani, hogy képes legyen csökkenteni a frusztrációt, elnyomni az agressziót.
Tanítsuk meg a gyermeket az érzelmek felismerésére és kifejezésére. Értessük meg vele szép szavakkal, hogy a düh egy érzelmi kifejezésforma, ugyanakkor van más mód is arra, hogy a beszélgetőpartnerünkkel tudassuk, másképpen gondolkodunk történésekről, élethelyzetekről. Játékos megoldásokkal, különböző tevékenységekkel segíthetünk a frusztráció, a konfliktusok kezelésében.
Világos, érthető és következetes határokat kell állítani, hogy a gyermek számára érthetőek legyenek a „szabályok”, hogy meddig mehet el. Ez egyfajta biztonságérzetet ad és segít megérteni a helyes viselkedés formáit. A pozitív megerősítés elengedhetetlen. Dicsérjük meg a gyermeket, ha azt tapasztaljuk, hogy megfelelően kezelte a dühét.
Előfordulhat, hogy mindent jól tettünk, de amikor a gyerek úgy tizennégy esztendős lesz, megváltozik a hormonháztartása, érzelmi nehézségek jelentkeznek nála és beköszönt a „lázadás korszaka”, azaz kamasz lesz. Egyből nehézzé, szinte kezelhetetlenné válik a helyzet. A fiatalok zárkózottak, magukba fordulók lesznek, elfojtják az érzelmeiket – márpedig, ha valaki például nem adja ki, nem beszéli ki a haragját, az indulatait, később sokkal nehezebben kezeli majd. Figyeljünk a jelekre, s kérdezzük a kamaszt, beszélgessünk vele, folyamatosan kommunikáljunk, de úgy, hogy ne legyünk tolakodóak.
Támogassuk, hogy bátran kifejezze magát, megossza velünk a problémáit, az örömét, a bánatát. Éreznie kell, hogy támogatni akarjuk, bennünk partnerre lel. Az sem baj, ha a fiunk, a lányunk elsírja magát a beszélgetés közben, ez egy természetes érzelemkifejezés még a felnőtteknél is. A segítségünkkel – a korunkból adódó tapasztalatunk felhasználásával – eltüntethetjük a kérdőjeleket, tisztázhatjuk a problémákat.
Viszont, amennyiben a fiatalabb vagy az idősebb korosztálynál is rendszeressé válnak a dührohamok, akár erőszakos lesz a gyerekünk, érdemes szakemberhez fordulni. A NARA Fejlesztő Központ tapasztalt gyermekpszichológusai megoldást jelentenek a fellelhető gondokra.
Időpontfoglalás
Foglalna időpontot vagy kérdése lenne?
Várjuk jelentkezését az alábbi űrlap segítésével.
1. Időpontfoglalás az űrlap segítségével
2. Időpont megerősítése
3. Foglalkozás a fejlesztőházunkban
vagy az alábbi űrlap segítségével
További tartalmak

Gyermekpszichológia
A gyermekek a különböző fejlődési szakaszokban, életperiódusokban érthető módon más és más nehézségekkel találkoznak. Forduljon bizalommal a NARA Fejlesztő központ nagy tapasztalattal rendelkező, komoly eredményeket elérő, felkészült gyermekpszichológusaihoz, akik néhány foglalkozást követően már a szülő számára is jól érzékelhető pozitív változásokat képesek elérni.

Csak súlyos problémák esetén van szükség logopédiára?
Előfordul, hogy a szülő azt tapasztalja, a gyermeke nehezen beszél, félve szólal meg, esetleg fogyatékosságot, zavart észlel a hangképzésénél, nem tartja megfelelőnek a kislány, a kisfiú szókincsét és a kommunikációját is problémásnak tartja. Fontos, hogy ne essünk kétségbe, ne pánikoljunk, inkább keressünk fel szakembert.

TSMT
Tervezett SzenzoMotoros Tréning. Olyan mozgásterápia, amely az egyébként roppant bonyolult emberi idegrendszerre fejti ki jótékony hatását. Pozitívan befolyásolja az agy működését, impulzus a mozgásra, a beszédre, a viselkedésre, a gyerek-szülő kapcsolatra, a pszichikumra. A NARA Fejlesztő Központ célja, hogy a foglalkozásokon résztvevő gyerekek örömmel és önbizalommal telve fedezzék fel önmagukat és a körülöttük lévő világot, ehhez pedig komoly segítséget nyújt TSMT-terapeutánk.

Konduktív pedagógia – Fejlődés a mozgás erejével
A konduktív pedagógia a test és az elme, az agy fejlesztése egyszerre. Egy olyan komplex módszer, konduktor felügyelete mellett végzett mozgásterápia, amely idegrendszeri eredetű mozgás- és tanulási nehézségekkel küzdő, de akár ép gyerekekre is fókuszál. A NARA Fejlesztő Központ szakemberei a foglalkozásokkal komplexen hatnak a figyelemre, az érzelmi és a szociális készségekre, s elősegítik a napi élethelyzetekben való helytállást.

Kiejtési és szókincsbeli nehézségek
Gyakran halljuk, hogy a lányok érettebbek, jóval komolyabbak a fiúknál – ha nem is minden esetben igaz ez a megállapítás, de a beszédfejlődésben azért érzékelhető, megfigyelhető. A lányoknál két esztendős korukra, a fiúknál úgy fél évvel később meg kell indulnia a beszédnek, ekkorra a gyermek rendelkezik néhány szóból álló aktív szókinccsel, ezeket muszáj használnia, mondatokká formálnia.

Motoros fejlődés jelei
A gyermek mozgásfejlődése különböző szakaszokra osztható, ám ezek a részek egymásra épülnek, jól megfigyelhető sorrendben követik egymást. Igaz, minden kisfiú és kislány mozgásfejlődési üteme más, de bizonyos időhatárokon belül muszáj megvalósulnia a fordulásnak, a gurulásnak, a kúszásnak, a mászásnak, a felülésnek, a felállásnak és tizenöt hónapos korig a járásnak.

Hogyan kezeljük a dühkitöréseket, félelmeket és érzelmi reakciókat? (Dühkitörések és érzelmi támogatás)
A gyermekkor tanulási időszaknak is felfogható – kislánynak, kisfiúnak, édesanyának, édesapának egyaránt. Rengeteg problémával kell megküzdenie „mindkét oldalnak”, többek között olyan érzelmi megingásokat kell kezelni, mint a harag, a düh.

Érzelmi problémák felismerése
A gyermekek a különböző fejlődési szakaszokban, életperiódusokban érthető módon más és más nehézségekkel találkoznak. Forduljon bizalommal a NARA Fejlesztő központ nagy tapasztalattal rendelkező, komoly eredményeket elérő, felkészült gyermekpszichológusaihoz, akik néhány foglalkozást követően már a szülő számára is jól érzékelhető pozitív változásokat képesek elérni.