Fedezd fel a Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT)
- 13 perc / Frissítve: 2025. április
TSMT. Tervezett SzenzoMotoros Tréning. Olyan mozgásterápia, amely az egyébként roppant bonyolult emberi idegrendszerre fejti ki jótékony hatását. Pozitívan befolyásolja az agy működését, impulzus a mozgásra, a beszédre, a viselkedésre, a gyerek-szülő kapcsolatra, a pszichikumra. A NARA Fejlesztő Központ célja, hogy a foglalkozásokon résztvevő gyerekek örömmel és önbizalommal telve fedezzék fel önmagukat és a körülöttük lévő világot, ehhez pedig komoly segítséget nyújt TSMT-terapeutánk.
Kiknek ajánlott? Olyan gyermekeknek, akik mozgásban és beszédben megkésett/eltérő fejlődésmenetet mutatnak. Azoknak, akik hiperaktívak vagy éppen túlságosan passzívak, figyelemzavarosak, tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarokkal küzdenek. Segít a közösségbe nehezen beilleszkedőknek, a súlyos beszédhibával vagy egyensúlyzavarral küzdőknek, a mozgásban ügyetleneknek, illetve azoknak, akik oxigénhiányos állapotban jöttek világra és emiatt különböző betegségekben, rendellenességekben szenvednek.
Motoros tréning, mert a gyermek mozgását helyezi fókuszba, szenzoros tréning, mert az érzékelést, az eszközök tapintását, a hallást használja fel a gyógyításra. A NARA Fejlesztő Központban van lehetőség egyéni foglalkozásra, amikor a terapeuta egyetlen gyermekre koncentrál, illetve csoportos tanulásra, ebben az esetben a közel azonos életkor és a nagyjából megegyező probléma alapján választják ki a résztvevőket.
Mielőtt elkezdődik a foglalkozás, teljes vizsgálaton esik át a gyermek, hogy a szakember száz százalékban biztos legyen abban, milyen terápiára lesz szükség. Akár már három hónapos kortól érdemes specialistához fordulni (csecsemőkori reflexek, egyensúly, figyelem fejlesztése, mozgásos feladatok), egészen a tizenegyedik, a tizenkettedik életév betöltésééig. A különböző mozgáskoordinációs feladatokkal elérhető az idegrendszeri fejlődés. Például van olyan gyermek, aki könnyen elveszíti a fókuszt, általánosságban ugyan jól érzi magát, de nem képes hosszabb ideig egy feladatra figyelni, koncentrálni, de akadnak speciális esetek is, amelyek során a gyermek nem a korának megfelelő szinten van – a TSMT-terápia biztos, hogy képes segítséget nyújtani.
A szülők, a védőnők, az orvosok, a bölcsődei, óvodai pedagógusok szerepe is nagyon fontos. Felfigyelhetnek különböző jelekre, amelyek esetleg azt mutatják, hogy a kisfiú, a kislány fejlődése nem a megfelelő ütemben zajlik. Érzik, látják, valami baj van. Ilyen lehet például, ha a gyermek éjszakánként nyolcszor, tízszer felébred, rosszul eszik, nem fogadja el az ételt, az italt, dühkitörései vannak, nem hallgat a nevére, hiába beszélnek hozzá, nem alakít ki szemkontaktust, nehezen megnyugtatható, gyakran sír. Régen sokan elintézték az egészet a „majd kinövi” megjegyzéssel, de mi inkább azt ajánljuk, érdemes minél előbb szakemberhez fordulni.
A TSMT foglalkozásokon értelemszerűen a mozgáson van a hangsúly. Például ugrálós, kar, láb, fej és törzs mozgatós vagy akár fejjel lefelé történő gyakorlatok szerepelnek a programban. Előkerül a gimnasztikai nagy labda, a kislabda, de van akadálypálya, függőágy, hinta, szivacs, bordásfal, pad, plusz több egyensúlyfejlesztő eszköz. A keltett inger végigfut az idegpályákon, impulzust közvetít a beszéd- és a mozgásközponthoz, pozitívan befolyásolja a figyelő-, a koncentráció-képességet. És ami nagyon fontos: a foglalkozást élvezik a gyerekek, a játékos mozgást mindenki szereti, nem érzik úgy, hogy kötelezően előírták számukra a gyakorlatok elvégzését.
Okosító tornának is szokták hívni a foglalkozásokat. Nemhiába. Példának okáért, olvasásnál, írásnál gyakran előfordul, hogy a gyermeknek nem megfelelő a koncentrációja, rosszul, „elfordítva” tartja a könyvet, a füzetet, így a feladatok alatt könnyebben elfárad. Vagy keveset beszél, a szobatisztaságot képtelen elsajátítani, figyelemzavaros, a finommechanikai készsége nem a megfelelő ütemben fejlődik, esetleg ügyetlenebb a társainál. Ezen gondok kezelésében, megszüntetésében is szerepet vállal a TSMT.
Az első, a problémákat feltáró vizsgálat és foglalkozás alatt a szülők részvétele ajánlott és lényeges, mert így legalább látják, melyik mozgásformát miképpen kell szakszerűen elvégezni és az is kiderül számukra, hogy mire valóak. Lehetőség van többször megismételni, átvenni a gyakorlatokat, hogy otthon is kivitelezhetőek legyenek. Vannak egyébként olyan feladatok is, amelyeket a szülőkkel együtt lehet megvalósítani.
Ha kicsi a gyermek vagy sajnos komolyabb a problémája, rövidebb időtartamúak a fejlesztések, hogy minél eredményesebben teljen az idő, csak addig tartson, amíg megvan a kellő koncentráció. Ahogy idősödik a gyerek, negyvenöt-hatvan percesek a foglalkozások. A csoportos „tréning” legalább heti kétszer ajánlatos, az egyéni hetente minimum háromszor, de van, akinél heti hétszer szükséges.
Fontos megjegyezni, hogy minél kisebb korban, minél hamarabb kiderül a rendellenesség, annál hamarabb kezdődhet el a terápia, annál kevesebb idő veszik el tétlenül. Márpedig ez rendkívül fontos a megfelelő testi, szellemi fejlődés szempontjából.
Időpontfoglalás
Foglalna időpontot vagy kérdése lenne?
Várjuk jelentkezését az alábbi űrlap segítésével.
1. Időpontfoglalás az űrlap segítségével
2. Időpont megerősítése
3. Foglalkozás a fejlesztőházunkban
vagy az alábbi űrlap segítségével
További tartalmak
Logopédia: ,,Mindenért kárpótol, hogy látom a változást a kislányomon”
Amikor a szülők azt veszik észre, a gyermekük fejlődése nem a megfelelő ütemben zajlik, érthető módon mindent megtesznek annak érdekében, hogy segítséget nyújtsanak. Például szakemberhez fordulnak – a Nara Fejlesztő Központ munkatársai a legfontosabb küldetésüknek tekintik, hogy a beléjük vetett bizalmat a magas szintű foglalkozásokkal meghálálják.
Kiejtési és szókincsbeli nehézségek
Gyakran halljuk, hogy a lányok érettebbek, jóval komolyabbak a fiúknál – ha nem is minden esetben igaz ez a megállapítás, de a beszédfejlődésben azért érzékelhető, megfigyelhető. A lányoknál két esztendős korukra, a fiúknál úgy fél évvel később meg kell indulnia a beszédnek, ekkorra a gyermek rendelkezik néhány szóból álló aktív szókinccsel, ezeket muszáj használnia, mondatokká formálnia.
Miért fontosabb, mint valaha a gyermekek érzelmi jóléte?
Tegyük a szívünkre a kezünket! Szülőként hányszor és hányszor aggódunk amiatt, hogy milyen lesz majd a gyermek IQ-szintje, mert úgy gondoljuk, annál sikeresebb felnőtt válik a fiunkból, a lányunkból, minél magasabb az intelligencia hányadosa. A legújabb kutatások szerint azonban kijelenthető, az érzelmi intelligencia, az úgynevezett EQ, az érzelmi jólét legalább ugyanekkora vagy talán még nagyobb szerepet játszik a jövőnk alakításában.
A TSMT szükségességének felismerése
A lényege a gyermekek idegrendszerének a serkentése, mégpedig úgy, hogy különböző ingerekkel (vizualitás, hallás, tapintás) ismertetik meg a szakemberek a lányokat, a fiúkat.
Beszédfejlődési mérföldkövek és jelentőségük
A gyermekek beszédfejlődése változó, még azonos szociális környezetben vagy éppen családon belül is eltérő lehet. Viszont, vannak olyan mérföldkövek a természetes beszédfejlődésben, amelyek támpontot nyújtanak.
Csak súlyos problémák esetén van szükség logopédiára?
Előfordul, hogy a szülő azt tapasztalja, a gyermeke nehezen beszél, félve szólal meg, esetleg fogyatékosságot, zavart észlel a hangképzésénél, nem tartja megfelelőnek a kislány, a kisfiú szókincsét és a kommunikációját is problémásnak tartja. Fontos, hogy ne essünk kétségbe, ne pánikoljunk, inkább keressünk fel szakembert.
Gyermekkori szorongás kezelése
A gyerekeknek segítség kell, egyszerűen nem tudnak egyedül megküzdeni a problémáikkal. És ki másra számíthatnának elsősorban, mint anyára vagy apára? Sokszor megfelelően jelezni sem képesek, viszont a korábban nem tapasztalt furcsa tünetek (például lelkiállapot-változás, szokatlan kommunikáció, szorongás, dühöngés, testi jelek, fájdalom, satöbbi) felhívhatja a szülő figyelmét arra, hogy valami baj van
Logopédia
Sok szülő tapasztalja, hogy a gyermeke nehezen beszél, szólal meg, fogyatékosság, zavar észlelhető a hangképzésénél, nem megfelelő a szókincs, a kommunikációjával problémák vannak. A logopédus a beszéd-rendellenességek kialakulásának megelőzésében, felismerésében, valamint fejlesztésben képes támogatást nyújtani – a NARA Fejlesztő Központ magasan képzett szakemberei egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében komplex segítséget adnak a lányoknak, fiúknak.