Miért fontosabb, mint valaha a gyermekek érzelmi jóléte?
- 6 perc / Frissítve: 2025. május
Tegyük a szívünkre a kezünket! Szülőként hányszor és hányszor aggódunk amiatt, hogy milyen lesz majd a gyermek IQ-szintje, mert úgy gondoljuk, annál sikeresebb felnőtt válik a fiunkból, a lányunkból, minél magasabb az intelligencia hányadosa. A legújabb kutatások szerint azonban kijelenthető, az érzelmi intelligencia, az úgynevezett EQ, az érzelmi jólét legalább ugyanekkora vagy talán még nagyobb szerepet játszik a jövőnk alakításában. A NARA Fejlesztő Központ gyermekpszichológusai jelentős segítséget tudnak adni, hogy a gyerekek a megfelelő „alappal” rendelkezzenek, feltöltődve vágjanak neki az iskolai tanulmányoknak, aztán a felnőtté válás rögös útjainak.
Az érzelmi intelligencia felelős azért, hogy a legnehezebb pillanatokban, szituációkban is megmaradjon a jókedvünk, a vidámságunk, az optimizmusunk. Igen, igen, ezért fordulhat elő, hogy sokszor nem (csak) az eminenst tanulók, a kitűnők válnak sikeres felnőttekké. Ugyanis, aki megfelelő EQ-val rendelkezik (gyerekként alaposan „feltöltődött”, rengeteg pozitív élményben volt része), az átlagosnál nagyobb önbizalommal bírnak, jó a szociális érzékük, képesek másokat megnyugtatni, jótanácsokkal ellátni – ezáltal népszerűbbek a társaiknál.
Akinek az érzelmi intelligencia szintje magasabb, bizonyíthatóan komolyabb karrier befutására képes, megértőbb a magánéletében, könnyebben rendezi például a társas kapcsolataiban, a házasságában felvetődő problémákat, jól kezeli a benne dúló érzéseket. Cseppet sem mellékesen, bele tudja élni magát mások érzéseibe, képes elképzelni, milyen viharok dúlnak a másikban és ami nagyon fontos, megoldással is rendelkezik.
Ha az érzelmi intelligencia magas, nehezebben hozza zavarba a vizsga, a felvételi, az állásinterjú az embert. Az aggódás, a félelem mindenkiben benne van, de a nagy különbséget jelent, ha ezt valaki kezelni is képes. A szülők, a pedagógusok, a tanárok fontos feladata, hogy a fejlődési szakaszok alatt segítsék a gyerekeket a magasabb érzelmi intelligenciaszint elérésében.
Elsősorban az édesanya, az édesapa feladata, hogy ne csak arra fókuszáljon, éppen mit csinál a gyermek, hanem figyeljen arra is, hogy mit érezhet, milyen gondolatok cikázhatnak a fejében. Próbálja megfejteni, hogy boldog, elégedett vagy éppen ellenkezőleg, mérges, magányos – könnyen elképzelhető, nem tudja kifejezni a benne dúló érzéseket, de megoldást vár a szülőktől.
Fontos, hogy segítsünk eligazodni a gyermeknek „az érzelmek, az érzékek viharában”, hogy kontrollálni, felügyelni tudja mindazt, ami például egy elveszett, eltört, tönkrement játék miatt kialakulhat benne. Lehet, neki ez a világ végét jelenti, de a szülő megmutathatja a helyes utat, akár csak azzal, hogy megérteti vele, rengeteg játéka van még és azokkal is ugyanúgy vidáman eltölthető a szabadidő.
Nem szabad, hogy az anyát vagy az apát az érzelmeik vezéreljék. A feszültség, a kiabálás nem jó „vezető”, inkább számoljunk el tízig, nyugodjunk le, mintsem kiabálni kezdjünk. Támogatók legyünk, mintsem kritikusok, vegyünk részt maximálisan az érzelmi intelligencia erősítésében, az EQ fejlesztésében, magyarázzuk el a gyermeknek, hogy mi lesz az adott cselekedetének a következménye vagy éppen eredménye, muszáj arra biztatni, hogy gondolja át a vele történteket.
Az érzelmi intelligencia fejlettsége meghatározza, hogy a későbbiekben mennyire tudjuk kordában tartani a bennünk lévő dühöt, frusztrációt, bánatot, örömöt, s ez bizony jelentősen befolyásolja mindenki életét. Kutatások eredményei igazolják, a magas EQ-val rendelkező gyermekek magabiztosabbak, jobb az önértékelésük, a kapcsolatuk a szüleikkel, a társaikkal példás, s bizony nagy a valószínűsége, hogy felnőttkorban jelentősebb feladatokat kapnak a munkahelyeiken.
Időpontfoglalás
Foglalna időpontot vagy kérdése lenne?
Várjuk jelentkezését az alábbi űrlap segítésével.
1. Időpontfoglalás az űrlap segítségével
2. Időpont megerősítése
3. Foglalkozás a fejlesztőházunkban
vagy az alábbi űrlap segítségével
További tartalmak
Csak súlyos problémák esetén van szükség logopédiára?
Előfordul, hogy a szülő azt tapasztalja, a gyermeke nehezen beszél, félve szólal meg, esetleg fogyatékosságot, zavart észlel a hangképzésénél, nem tartja megfelelőnek a kislány, a kisfiú szókincsét és a kommunikációját is problémásnak tartja. Fontos, hogy ne essünk kétségbe, ne pánikoljunk, inkább keressünk fel szakembert.
TSMT: „Rövid időn belül jól érzékelhetően elindult Kristóf fejlődése”
Egy gyermek fejlődését segíteni, az egyik legnagyszerűbb érzés. Kristófot úgy ötéves korában vitte az anyukája a NARA Fejlesztő Központba, mégpedig a védőnő és az óvónő tanácsára.
Motoros fejlődés jelei
A gyermek mozgásfejlődése különböző szakaszokra osztható, ám ezek a részek egymásra épülnek, jól megfigyelhető sorrendben követik egymást. Igaz, minden kisfiú és kislány mozgásfejlődési üteme más, de bizonyos időhatárokon belül muszáj megvalósulnia a fordulásnak, a gurulásnak, a kúszásnak, a mászásnak, a felülésnek, a felállásnak és tizenöt hónapos korig a járásnak.
Hogyan működik a gyermekterápia
A gyermek- és a felntőtterápiát alaposan el kell választani egymástól. Amíg az idősebb korosztálynál a mély beszélgetéseken van a hangsúly, a fiatalabbaknál a gyermekpszichológus a kislányokkal és a kisfiúkkal igyekszik biztonságot jelentő kapcsolatot, családias légkört kialakítani, az életkornak megfelelően játékokkal, tesztekkel, feladatokkal feltárni, hogy mi áll a problémák hátterében.
A logopédia hatása a nyelvi akadályokra
Sok szülő tapasztalja, hogy a gyermeke nehezen beszél, szólal meg, fogyatékosság, zavar észlelhető a hangképzésénél, nem megfelelő a szókincs, a kommunikációjával problémák vannak. A logopédus a beszéd-rendellenességek kialakulásának megelőzésében, felismerésében, valamint fejlesztésben képes támogatást nyújtani – a NARA Fejlesztő Központ magasan képzett szakemberei egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében komplex segítséget adnak a lányoknak, fiúknak.
Érzékelési problémák felismerése és kezelése
A lényege a gyermekek idegrendszerének a serkentése, mégpedig úgy, hogy különböző ingerekkel (vizualitás, hallás, tapintás) ismertetik meg a szakemberek a lányokat, a fiúkat.
Beszédfejlődési mérföldkövek és jelentőségük
A gyermekek beszédfejlődése változó, még azonos szociális környezetben vagy éppen családon belül is eltérő lehet. Viszont, vannak olyan mérföldkövek a természetes beszédfejlődésben, amelyek támpontot nyújtanak.
Érzelmi problémák felismerése
A gyermekek a különböző fejlődési szakaszokban, életperiódusokban érthető módon más és más nehézségekkel találkoznak. Forduljon bizalommal a NARA Fejlesztő központ nagy tapasztalattal rendelkező, komoly eredményeket elérő, felkészült gyermekpszichológusaihoz, akik néhány foglalkozást követően már a szülő számára is jól érzékelhető pozitív változásokat képesek elérni.