Iskolai logopédia: mit nyújt és hol vannak a határai?
- 4 perc / Frissítve: 2025. november
Beszélj szépen! Figyelj oda, hogyan ejted a szavakat! Ilyen és ehhez hasonló mondatokat mindenki hall(ott) a szüleitől, az óvónénitől, amikor pedig iskoláskorba lép a gyermek, még segítséget is kaphat a suli pedagógusától. Igen ám, csakhogy jogosan vetődik fel a kérdés: a heti egyszeri húsz, maximum harminc perces, csoportos foglalkozások biztosan elegendőek a megfelelő fejlődéshez?
A NARA Fejlesztő Központ magasan képzett szakemberei egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében komplex segítséget adnak lányoknak, fiúknak, s rövid időn belül már tapasztalható az előrelépés.
Az érthető, tiszta, jól artikulált beszéd, a megfelelő kifejezőképesség nem csak a kommunikáció miatt fontos, az olvasás és az írás alapja, befolyásolja a tanulmányi eredményt. Ugyanakkor önbizalmat is ad az embernek, segíti a beilleszkedését egy adott közösségbe vagy éppen a párkapcsolat kialakulását.
Sajnos, nem mindenkinek adatik meg a megfelelő nyelvi fejlettségi szint az iskolakezdésre, szakember segítségével viszont garantált a fejlődés. Az iskolai logopédia a beszéd- és a nyelvi zavarokkal küzdő gyermekek segítését jelenti az intézményen belül.
A foglalkozások céljai:
- A beszédhibák kijavítása: dadogás, hadarás, pöszeség és más beszédhangképzési problémák kezelése, például az „r” megfelelő kiejtése.
- A kommunikációs készségek fejlesztése: a cél a gyermekek kommunikációs kompetenciájának növelése, a verbális és nonverbális készségek javítása.
- Az olvasás és az írás zavarainak megelőzése és kezelése: terápiás programok alkalmazása, az olvasás és az írás elsajátításának támogatása, a kialakult nehézségek orvoslása.
- A nyelvi zavarok kezelése: a beszédfejlődés elmaradására, a mondatszerkesztésre, a nyelvtani hiányosságokra, a megfelelő szókincs hiányára fókuszál.
A logopédusok együttműködnek a szaktanárokkal, különösen a magyar nyelvet és irodalmat tanítókkal, de a magas létszám miatt érthető módon kevés idő jut a diákokra, a húsz-harminc perces csoportos foglalkozások nem elegendőek. Ahogy a megfelelő szülői konzultációk is elmaradnak elég idő és energia hiányában, márpedig ez is nagyon fontos része lenne a fejlődésnek.
Amennyiben azt akarjuk, hogy a gyerekünknek ne legyenek beilleszkedési és kapcsolatteremtési problémái, akkor a foglalkozásokra bizony muszáj időt szánni. A NARA Fejlesztő Központban a terápiával az iskolai problémák is kezelhetőek, segíti az olvasási és írási készséget, ezáltal a beilleszkedést a közösségbe. Három esztendős korig a nyelvi képzés körülbelül harminc percig tart, sokat számít, hogy a gyermek érdeklődése meddig leköthető. Az idősebbeknek ajánlott artikulációs képzés úgy negyvenöt-ötven percet vesz igénybe. Heti két alkalom már nagyon komoly változásokat, előrelépést, fejlődést hozhat.
Időpontfoglalás
Foglalna időpontot vagy kérdése lenne?
Várjuk jelentkezését az alábbi űrlap segítésével.
1. Időpontfoglalás az űrlap segítségével
2. Időpont megerősítése
3. Foglalkozás a fejlesztőházunkban
vagy az alábbi űrlap segítségével
További tartalmak

Csak súlyos problémák esetén van szükség logopédiára?
Előfordul, hogy a szülő azt tapasztalja, a gyermeke nehezen beszél, félve szólal meg, esetleg fogyatékosságot, zavart észlel a hangképzésénél, nem tartja megfelelőnek a kislány, a kisfiú szókincsét és a kommunikációját is problémásnak tartja. Fontos, hogy ne essünk kétségbe, ne pánikoljunk, inkább keressünk fel szakembert.

Dühkitörések és érzelmi támogatás
A gyermekkor tanulási időszaknak is felfogható – kislánynak, kisfiúnak, édesanyának, édesapának egyaránt. Rengeteg problémával kell megküzdenie „mindkét oldalnak”, többek között olyan érzelmi megingásokat kell kezelni, mint a harag, a düh.

Hogyan állapítható meg, hogy megfelelően fejlődnek-e gyermekének motoros készségei?
A gyermek mozgásfejlődése különböző szakaszokra osztható, ám ezek a részek egymásra épülnek, jól megfigyelhető sorrendben követik egymást.

A logopédia eredményei és hatásai
Előfordul, hogy a szülő azt tapasztalja, a gyermeke nehezen beszél, félve szólal meg, esetleg fogyatékosságot, zavart észlel a hangképzésénél, nem tartja megfelelőnek a kislány, a kisfiú szókincsét és a kommunikációját is problémásnak tartja. Fontos, hogy ne essünk kétségbe, ne pánikoljunk, inkább keressünk fel szakembert.

A TSMT szükségességének felismerése
A lényege a gyermekek idegrendszerének a serkentése, mégpedig úgy, hogy különböző ingerekkel (vizualitás, hallás, tapintás) ismertetik meg a szakemberek a lányokat, a fiúkat.

Érzelmi problémák felismerése
A gyermekek a különböző fejlődési szakaszokban, életperiódusokban érthető módon más és más nehézségekkel találkoznak. Forduljon bizalommal a NARA Fejlesztő központ nagy tapasztalattal rendelkező, komoly eredményeket elérő, felkészült gyermekpszichológusaihoz, akik néhány foglalkozást követően már a szülő számára is jól érzékelhető pozitív változásokat képesek elérni.

Kiejtési és szókincsbeli nehézségek
Gyakran halljuk, hogy a lányok érettebbek, jóval komolyabbak a fiúknál – ha nem is minden esetben igaz ez a megállapítás, de a beszédfejlődésben azért érzékelhető, megfigyelhető. A lányoknál két esztendős korukra, a fiúknál úgy fél évvel később meg kell indulnia a beszédnek, ekkorra a gyermek rendelkezik néhány szóból álló aktív szókinccsel, ezeket muszáj használnia, mondatokká formálnia.

Hogyan működik a gyermekterápia (Logopédia)
A logopédus a beszéd- és a nyelvi készségek fejlesztésében, fejlődésében tud segítséget nyújtani. A NARA Fejlesztőközpont szakemberei a foglalkozások alatt élvezetes, játékos, akár vicces, sokszínű módszerekkel igyekeznek segíteni a problémákon.